PROTAGONISTAREN IDEOLOGIA
http://www.berria.eus/paperekoa/2042/042/001/2015-01-18/protagonista_detektibe_bat_izateak_ikuspegi_ideologikoa_du.htm
Nobela beltza idazteaz gain, generoaren inguruko kontuei ere «interesez» erreparatu izan die beti Jon Alonsok (Iruñea, 1958). Baztango Nobela Beltzaren Astean izango da, hizlari. Nobela beltza ikuspuntu ideologikotik aztertu du horretarako.
Zein da zure azterketaren abiapuntua?
AEBetako eta
Depresio Handiko testuingurua eta jatorria kontuan hartuta, generoak izan duen
bilakaera aztertzen hasi nintzen. Bilakaera ideologikoa, zergatik ukatu.
Jatorrizko nobela beltzaren ezaugarrietako bat pertsonaia da, pertsonaia
nagusia, protagonista. Pertsonaia, gehienetan edo ia-ia beti, detektibea izaten
da. Eta detektibe izate horrek ikuspuntu ideologiko bat ere markatzen du. Hori
oso ongi ikusten da jatorrizko nobela beltzean. Maltako belatza-n argi ikusten
da hori. Sam Spade detektibeak sekulako liskarra
izaten du Miles Arche bere lankidearen heriotza ikertzera doazkion poliziekin.
Zergatik? Ba, hain zuzen ere, figura antagonikoak direlako polizia eta
detektibea: polizia ofiziala da, eta detektibeak egia bilatu nahi du,
badakielako gainera egiak bertsio ofizial horrekin zerikusik ez duela. Horrek
eramaten ditu biak talka egitera.
Halakoetan,
gainera, krimena aitzakia hutsa bihurtzen da, beste hainbat gauzaz hitz
egiteko.
Bai, krimena
batzuetan argitzen da, beste batzuetan ez. Batzuetan argitzen da, eta
nolabaiteko zigorra eta ondorioa dago; beste batzuetan, aldiz, ez dago inolako
ondoriorik. Eta batzuetan argitu ere ez da egiten. Baina edozein modutan,
detektibe horren funtsezko gauza da, nahiz eta sistema barrukoa izan —sistema
barruan dagoelako denon gauden moduan— beti begiratu kritikoa duela
boterearekiko, eta ikerketarekin batera boterearen gehiegikeriak agerian
geratzen direla, baita bertsio ofiziala sortzeko botereak egin behar izaten dituen
injustiziak ere.
Espiritu kritiko hori galduz joan dela diozu, edonola ere.
Nobela
beltzaren etiketarekin sortzen den nobela klase batean galdu da, baina beste
batean ez. Nobela beltzak arrakasta handia izan du; munduko literatura
gehienetara zabaldu da, eta orain nobela beltza leku guztietan dago. Europan,
Espainiako Estatuan eta beste toki batzuetan, trantsizio garaian [Vazquez
Montalbanen] Carvalho detektibea bezalako pertsonaiak agertzen dira. Horiek
nolabaiteko irizpide kritikoa mantentzen dute, nahiz eta garai horretan hasten
diren hainbat idazle poliziak edo komisarioak ere sartzen. Baina, oraindik ere,
baldintza jakin batzuekin. Adibidez, Leonardo Sciasciaren Rogas komisarioa
estatu errepublikanoaren paradigma izan nahi du, justua izan nahi du, egia
bilatzen du, baina bukaeran hiltzen da; hain zuzen ere, autorearen arabera
ezinezkoa delako horrelakoa izatea.
Zer etorri da gerora?
Ikuspegi
kritiko hori oraindik ere mantentzen da, baina, horrekin batera, azken urte
hauetan nobela beltzaren etiketarekin saldu den nobela mota sortu da, hasierako
jatorri hori galdu duena.
Zer aldatu da?
Jatorrizko
nobela beltz horren ezaugarri funtsezkoa galdu da hainbatetan. Hasieran
protagonista bertsio ofizialari aurre egiten ziona bazen, orain, aldiz,
protagonista bertsio ofiziala sortzeko erantzukizuna duena izaten da. Alegia,
polizia bihurtu dute protagonista.
Eta horrekin kritika soziala galtzen da.
Edo,
gutxienez, bertsio ofiziala gezurrezkoa izan daitekeelako susmo hori, edo
boteretik datorren edozer ez sinesteko irizpide hori galtzen da. Edonola,
denetarik dago. Mankellen Wallander inspektorea, edo Camilleriren Montalbano
komisarioa, edo Petros Makarisen Jarisos komisarioa poliziak dira, baina esan
dezagun nolabaiteko kontzientzia txarra badutela, eta baita nolabaiteko zentzu
sozialdemokrata ere. Donna Leonen Brunetti komisarioaren kritika sozialeko
komentarioetan, ordea, kritika sindikalista egiten da, lan baldintzak mantendu
nahi dituztelako. Kritika soziala, kasu horretan, kritika guztiz
erreakzionarioa eta eskuindarra bihurtzen da. Batzuk beren burua garbitzeko
baliatzen ari dira nobela beltza, batez ere Espainiako Estatuan trantsizio
garaiko depurazio falta justifikatzeko, eta indar errepresiboak legitimatzeko.
Nahita egiten ari dira hori, estrategia baten barnean. Bestalde, errazagoa da
Suediako gizartean polizia justu eta jator bat jartzea, beste zenbait tokitan
baino. Baina Grezian bertan, esate baterako, askoz zailagoa izango da boteretik
gauza onik etor daitekeenik sinestea.
Eta Euskal Herrian?
Nahiz eta
ahaztu behar ez diren aurrekariak baditugun —Mariano Izeta, Loidi Bizkarrondo
edo Gotzon Garate—, oraingo idazleen belaunaldiak generoa nolabaiteko
atzerapenarekin hartu zuela uste dut. Bazegoen nolabaiteko errezelo bat,
detektibe bat Euskal Herrian gauza sinesgaitza zelako. Hori duela 30 urte
gertatzen zen. Batetik, errealitatea aldatu da, eta Euskal Herrian detektibe
bat izatea litekeena da, denok dakigulako hiri guztietan daudela detektibe
agentziak. Bestalde, detektibea ere ez da ezinbestekoa nobela beltza egiteko:
aski da pertsona bat ikerketa bat egiten jartzea, abokatua, kazetaria edo
biktimaren lehengusua izan. Beraz, errealitatearen aldaketak eta generoak izan
ditzakeen aldaerak ezagutu ahala, zabaldu da.
Zer etorkizun ikusten diozu generoari gurean?
Generoa
nahiko entretenigarria suertatzen da geroz eta gutxiago irakurtzen den garai
hauetan, eta, beraz, geroz eta gehiago egongo da. Pentsatzekoa da literaturan
zerbaitek etorkizuna badu, jendearengana iristeko moduan, hau izan ahal dela.
Comentarios
Publicar un comentario